Ford S Max


Hvorfor leasing? – vi giver dig svarene her!

Overvejer du leasing fremfor køb? Når du som forretningsejer eller administrator af virksomhedens biler overvejer, om du skal lease eller købe din næste firmabil, varebil eller flåde, kan der dukke mange spørgsmål op. Vi svarer på de oftest stillede spørgsmål og giver dig tjeklisten, så du kan blive klogere.


Hvorfor skal jeg lease i stedet for at købe?

Der er stor forskel på leasing og køb – og mange meninger og holdninger om, hvorvidt det er en god eller dårlig ide, at gøre det ene eller det andet. Hvem skal du lytte til og hvilke erfaringer skal du lære af, hvis du ikke har overvejet leasing før?

Kenneth Junker der er salgschef for Jyske Fleet og Henrik Bisgaard der er Account Manager i Jyske Fleet, vil i denne artikel guide dig igennem de mange spørgsmål, der kan opstå.


Når du leaser fremfor at købe, vil du opnå følgende primære fordele:

  • Du undgår bekymringer om værditab på bilen ved operationel leasing (se nedenfor hvad forskellen på operationel og finansiel leasing er)
  • Attraktive beskatningspriser
  • Lettere administration
  • Ingen uforudsete omkostninger på vedligeholdelse og nedbrud
  • Ingen likviditetsbinding



Du undgår bekymringer om værditab på bilen ved operationel leasing

Når du vælger en operationel leasingaftale, betyder det, at leasingselskabet sidder med risikoen i forhold til bilens værdi ved udløb af leasingaftalen. Dit fokus i en operationel leasingaftale er, at sikre bilen ikke har kørt flere kilometer end aftalt og at der ikke er større skader og ridser. Dette kan koste ekstra både i overkørte kilometer og udbedring af skader. Hvis du ønsker at undgå en eventuel regning efter aftalens udløb, skal du vælge en finansiel leasingaftale. Her sidder du selv med risikoen ved udløb af leasingaftalen.



Operationel og finansiel leasing – hvad er forskellen?

Typisk ser vi, at mange virksomheder med personbiler vælger operationel leasing, da det giver det fulde overblik over, hvad det koster at have bilerne kørende. Derudover ændrer markedet sig også hurtigere, hvad angår personbiler, og dermed ændrer markedsprisen på bilen sig også ofte inden aftalens udløb.

På varebiler ser vi mange, der vælger finansiel leasing, da de ofte ønsker, at køre i bilerne i op til 5 år eller mere og dermed kører bilerne mere eller mindre ned. Du skal også vælge finansiel leasing, hvis brugen af bilen er hård og dermed har risiko for at få mange skader. Ved finansiel leasing ejer leasingselskabet stadig bilen i hele leasingperioden.

Ved aftalens udløb er du forpligtet til at angive en køber til bilen til den fastsatte restværdi. Køber kan godt være dig selv. Det betyder, at du selv tager risikoen for værdien af bilen ved endt leasingperiode. Hvis bilen er med større opbygning, som eksempelvis specialreoler eller anden dyr indretning, kan det betale sig at benytte sig af finansiel leasing og dermed overtage bilen efter leasingperioden for at kunne beholde de opbygninger bilen har.



Attraktive beskatningspriser

Hos leasingselskabet købes der typisk rigtig mange biler. Det betyder, at der også kan opnås nogle rabatter, som kan være vanskelige ellers at få, hvis man blot skal bruge en eller få biler i virksomheden. Mange bilmærker har specielle flådemodeller, der er tilpasset virksomhederne og leasingmarkedet. Du vil derfor i mange tilfælde kunne opnå mere udstyr eller andre fordele til samme pris, når du leaser fremfor at købe.

Bedre indkøbspriser giver automatisk lavere afskrivning. Reglerne for leasing betyder, at et leasingselskab kun skal betale en forholdsmæssig registreringsafgift i den periode, hvor bilen er leaset ud. Det betyder, at bilen efter endt leasingperiode er uden registreringsafgift. Det giver den fordel, at afskrivningen sker med et mindre beløb også kaldet ”stålprisen” på køretøjet.



Lettere administration

Alle virksomheder har i dag fokus på deres omkostninger. Når du leaser, kan du vælge at tilknytte flådestyring. Det giver dig overblik over hver enkelt af dine bilers omkostninger. En samlet faktura per bil om måneden inkl. tilkøbte services og produkter.

Der bruges et begreb, der hedder TCO – ”Total Cost of Ownership”, hvilket er beløbet der afspejler den månedlige totalomkostning for at holde bilen. Dette indebærer eksempelvis afskrivning, forrentning, brændstofforbrug, service, forsikring og ejerafgift. Du kan beslutte, hvilke produkter og services der er indeholdt i TCO’en, der afspejler din virksomheds bilpolitik. Det gør, at du kan styre dine omkostninger på hver enkelt bil på en let og effektiv måde.



Ingen uforudsete omkostninger på vedligeholdelse og nedbrud

Når du vælger at tilkøbe en serviceaftale på din leasingbil, får du samtidig en ”udvidet” garanti på de mest vitale dele af bilens mekanik. Du skal blot sikre at bilen kommer til serviceeftersyn rettidigt, og at den bliver håndteret efter instruktionerne. Du kan ligeledes tilkøbe erstatningsbil ved service, så du ikke skal vente på bilen ved serviceeftersyn og kan fortsætte arbejdet upåvirket.



Ingen likviditetsbinding

Likviditet skal bruges til vækst og konsolidering. Dette kan leasing hjælpe med, da du ikke binder din likviditet i en bilflåde. Kenneth Junker rådgiver blandt andet om, hvor vigtigt det er, at have denne fordel i tankerne under sin beslutningstagen.

”Når du leaser din nye firmabil belaster du ikke din likviditet, eller din kassekredit. I dag er likviditet meget afgørende for de muligheder, som du vil have for at investere i din primære drift”

Kenneth Junker.

Det er dermed afgørende for, hvordan du selv ønsker at vækste din virksomhed, om det kan betale sig at lease eller købe firma- eller varebilerne. Ved at undgå binding via leasing, kan du have fuld fokus på din virksomheds vækst og samtidig styrke den indefra.



Hvorfor skal jeg købe i stedet for at lease

Når du køber fremfor at lease, vil du opnå følgende primære fordele:

  • Fuld afskrivning på bilen i dit skatteregnskab
  • Ingen omkostning til skader ved aflevering af bil
  • Du bestemmer selv, hvornår bilen skal udskiftes
  • Du skal ikke bekymre dig om antal kørte kilometer



Fuld afskrivning på bilen i dit skatteregnskab

Når du køber en bil fremfor at lease og den skal bruges i erhvervsmæssige sammenhænge, vil du have mulighed for at afskrive udgifterne. Køber du eksempelvis for 100.000 kr., kan du det første år vælge at afskrive 25%. Det betyder, at du kan fratrække en udgift på 25.000 kr. i dit skatteregnskab. Året efter kan du afskrive 25% af saldoen, der nu er 75.000. Det giver et fradragsberettiget beløb på 18.750 kr.

Denne mulighed eksisterer kun ved køb og ikke leasing. Men ved leasing har du fuld fradragsret af din leasingydelse og evt. 1. gangs betaling.  



Ingen omkostning til skader ved aflevering af bil

Når du køber i stedet for at lease, er der selvsagt ikke noget leasingselskab, der har forventninger til dig. Derfor vil du heller ikke få direkte regninger fra leasingselskabet for skader på bilen. Med dette menes der, at du selv har friheden til at udbedre skaderne, der kommer på bilen, når du har lyst – fremfor hvis bilen er leaset, og regningen skal betales, når du træder ud af aftalen. Du vil derfor få regninger for skader uanset om bilen er købt eller leaset, det handler primært om, at når du ejer bilen, har du friheden til at bestemme om og hvornår du udbedrer eventuelle skader på bilen.



Du bestemmer selv, hvornår bilen skal udskiftes

En af de primære fordele ved at eje bilerne selv, er at du selv kan administrere og styre, hvor længe du har bilerne før du skifter dem ud. Leaser du, er aftalen altid bundet op på en periode, hvor du på et tidspunkt skal aflevere bilen – typisk efter 36, 48 eller 60 måneder. Har du investeret i dyr indretning til bilen, kan det ligeledes være en fordel, at du kan have bilen indtil den af naturlige årsager skal udskiftes og du dermed kan beholde både biler og indretning så længe du ønsker.



Ingen bekymring for antal kørte kilometer

I forlængelse af ovenstående er dette ligeledes en fordel, hvis du køber den næste firmabil. Der vil altid være en aftale mellem dig og leasingselskabet omkring det antal km., bilen må køre i den periode, du har den. Overskrider du denne, vil det koste dig ekstra ved endt leasingperiode, hvis det er en operationel leasingkontrakt. Ejer du bilen, er situationen dermed anderledes og du administrerer og styrer selv antal kørte km. i bilen.



Hvis du beslutter dig for at lease – tag os med på råd!

Vælger du leasing næste gang, der skal nye biler til virksomheden, så indgår du automatisk i en aftale, hvor der er andre, der gør arbejdet for dig. Du kan spare en masse tid, der vil skabe stor værdi i virksomheden. Du slipper for administration af egne biler, du får budgetsikkerhed og god rådgivning med i aftalen.

”Ved at lease får I en anden virksomhed til at skaffe jer de biler, som jeres medarbejdere har brug for, til de rigtige priser. Vi kan sørge for at processen er enkel og ligetil, lige fra bestilling af bilen, den månedlige fakturering og håndteringen af bilen ved udløb”
Henrik Bisgaard.

Når du samarbejder med os, får du en fast Account Manager, der altid står klar med rådgivning, der gavner din virksomhed bedst. Du kan derudover tilvælge forskellige tillægsmuligheder og services til din aftale. Rigtig mange vælger blandt andet at få tilknyttet en dækaftale med sommer- og vinterdæk samt både opbevaring og dækskift. Det er ligeledes muligt at tilkøbe en dækaftale med helårsdæk, hvilket mange gør til deres varebiler, da denne aftale er billigere. Derudover er det muligt at tilvælge serviceaftale, forsikring, erstatningsbil og meget andet. Læs mere om vores produkter.

I dag leases ca. 70% af alle nye firmabiler i Danmark – det gør de netop på grund af ovenstående fordele! – Har du behov for at vide endnu mere omkring leasing, så tag fat i en af vores bilrådgivere på tlf. 89 89 50 26 eller mail: salg@jyskefleet.dk